UMETNA INTELIGENCA V SLIKARSTVU


Alina Vrhnjak

UVOD

Umetnost in ustvarjalnost že dolgo veljata za edinstvena človeška prizadevanja, izraza naših čustev, domišljije in kulturne identitete. Umetna inteligenca, pa je premaknila meje ustvarjalnosti s sodelovanjem med ljudmi in stroji. Uporaba umetne inteligence (UI) v slikarstvu je v zadnjih nekaj letih pridobila veliko pozornosti, saj je zagotovila, da bo revolucionirala svet digitalne umetnosti in izboljšala procese tradicionalnega slikarstva. Področje slikarstva s pomočjo umetne inteligence ima velik potencial in nadaljnje raziskave ter razvoj bodo verjetno privedli do novih in inovativnih aplikacij. V seminarski nalogi bom predstavila področje slikarstva s pomočjo umetne inteligence. V nalogo se podajam z vprašanjem, ali je UI v umetnosti umetnikom bolj v pomoč ali v pogubo in kakšna je njena etičnost. Da bi lahko odgovorila na to vprašanje, moram najprej ugotoviti kako umetnikom pripomore in kateri problemi se z njo pojavijo.

JEDRO

OPREDELITEV UMETNE INTELIGENCE V UMETNOSTI

Alex McFarland je definiral umetno inteligenco, kot katero koli programsko opremo ali procese, ki so zasnovani tako, da posnemajo človeško razmišljanje in obdelujejo informacije. UI vključuje široko paleto tehnologij in področij, kot so računalniški vid, obdelava naravnega jezika, avtonomna vozila, robotika in končno strojno učenje. UI omogoča napravam učenje in prepoznavanje informacij za reševanje težav in pridobivanje vpogledov. Umetnost umetne inteligence je torej preprosto umetniško delo, narejeno s pomočjo generativne umetne inteligence – tehnologije, ki najde vzorce v množičnih naborih podatkov in te informacije uporabi za ustvarjanje novih vsebin. Potreben je le umetniški generator UI in ideja. Umetnik vnese natančen opis, ki ga orodje nato uporabi za ustvarjanje možnosti slike na podlagi opisa. Kot ljudje ustvarjajo umetnost iz stvari, ki jih obdajajo – dreves v gozdu, mestnih pokrajin, lastnega odseva v ogledalu, generativna umetna inteligenca zajema veliko informacij v obliki besed in slik ter jih uporablja za ustvarjanje umetniških del iz naglice.

Slika 1: drevo, ustvarjeno z umetno inteligenco

Tehnologija, ki poganja to sposobnost, se imenuje nevronska mreža. Nevronska mreža je matematični sistem, algoritem, ki najde vzorce v velikih naborih podatkov. Ko generator umetne inteligence pozovete, naj prikaže drevo, uporabi informacije, ki jih je izvedel o tem, kako izgledajo drevesa, da ustvari novo sliko in vaše vodstvo kot umetnik je tisto, kar te podobe še bolj izpopolni.

PREDNOSTI UI V SLIKARSTVU

UI v slikarstvu ima veliko prednosti. Nudi umetnikom nove načine ustvarjanja, nove stile in ideje ter nove oblike digitalne umetnosti. Pospeši ustvarjalni proces s svetovanjem pri nalogah, kot sta izbira barv in kompozicij ter pri restavratorstvu. Prav tako ima sposobnost povečati in dokončati nedokončana dela umetnikov iz preteklosti. Primer tega je rekonstrukcija delov Rembrandtove Nočne straže, ki so bili odrezani sedemdeset let po nastanku slike, v amsterdamskem Rijksmuseumu. S pomočjo umetne inteligence oz. nevralne mreže so strokovnjaki posneli natančno fotografijo slike in računalnik naučili, kakšne barve je Rembrandt uporabil na Nočni straži in kakšne so bile njegove poteze s čopičem. Natisnjeni del zdaj visi tik ob sliki.

Slika 2: Rembrandtova Nočna straža v Rijksmuseumu, original-1642 in rekonstrukcija-2021

PROBLEMI UMETNE INTELIGENCE

Pri tem se pojavijo tudi težave. UI je namreč dokončala namerno nedokončano sliko Keitha Haringa, ki jo je umetnik naslikal kot njegov komentar na krizo aidsa, za katerim je leto po tem, ko jo je naslikal, tudi umrl. Ne samo, da je končati delo s takšnim pomenom nespoštljivo do vseh ljudi, ki so utrpeli posledice aidsa, ampak UI ni niti zajela umetnikovega sloga slikanja.

Slika 3: Slika Keitha Haringa, original-1989, in končana s pomočjo UI generatorja slik-2023

Pri uporabi UI pa se pojavlja še mnogo problemov. Pojavijo se težave z avtorskimi pravicami in lastništvom umetnosti, ustvarjene z umetno inteligenco. Določanje zakonitega avtorja del, ustvarjenih z umetno inteligenco, je zapleteno, saj pogosto vključujejo sodelovanje med ljudmi in stroji. Problem je z uporabo osebnih podatkov za usposabljanje modelov umetne inteligence, pojavljajo se pomisleki glede zasebnosti in soglasja ter pojavljajo se vprašanja o tem, kdo je lastnik podatkov, ki se uporabljajo za usposabljanje sistemov umetne inteligence, in ali imajo umetniki nadzor nad svojimi prispevki. Delom, ki jih ustvarja umetna inteligenca, pa lahko primanjkuje globine in čustev, povezanih z umetnostjo, ki jo je ustvaril človek, kar predstavlja izzive pri ohranjanju pristnosti ustvarjalnih izrazov. Obstaja tudi tveganje prekomerne odvisnosti od umetne inteligence, kar bi lahko oviralo človeško ustvarjalnost in inovacije.

ZAKLJUČEK

UI je torej prinesla veliko dobrega v svet umetnosti, vendar je s seboj prinesla tudi veliko problemov. Če poskusim odgovoriti na vprašanje, ki sem si ga zastavila, lahko rečem, da je UI umetnikom definitivno lahko v veliko pomoč, če z njo ravnamo previdno in razmišljamo etično. Menim, da je tradicionalno slikarstvo še vedno boljše, čeprav nam UI olajša delo. Definitivno je tema UI v slikarstvu še nekaj novega in veliko raziskav je še potrebnih, da bo svoje delo lahko opravila pravilno. Mislim pa, da človeka ne bo nikoli nadomestila, saj sta v umetnosti trud in čustva vredna veliko več, kot hitrost in kvantiteta del.

Za pisanje besedila nisem uporabljala orodja ali okolja UI. 

VIRI

VIRI VSEBINE

Rembrandtova umetnina po zaslugi umetne inteligence zdaj še večja kot prej: Na Nočni straži rekonstruirali del motiva, ki je bil odrezan že v 17. stoletju. 2021. MMC RTVSLO.si. [Citirano; 24. 02. 2024, 11.18]. Dostopno na spletnem naslovu:
https://www.rtvslo.si/kultura/vizualna-umetnost/rembrandtova-umetnina-po-zaslugi-umetne-inteligence-zdaj-se-vecja-kot-prej/585344

LIU, Mingyang. 2023. Overview of Artificial Intelligence Painting Development and Some Related Model Application [online]. Maj, 2023, School of Computing and Data Science, Xiamen University Malaysia, Xiamen, FuJian, Kitajska. [Citirano; 24. 02. 2024, 12.03]. Dostopno na naslovu:
https://doi.org/10.1051/shsconf/202316701004

BINSWANGER, Julia. 2024. Smithsonian Magazine [online]. Januar, 2017, 1, [citirano; 24. 02. 2024, 13.23]. Dostopno na spletnem naslovu:
https://www.smithsonianmag.com/smart-news/keith-haring-painting-artificial-intelligence-180983563/

MCFARLAND, Alex. Strojno učenje proti umetni inteligenci: ključne razlike. 2022. Unite.ai. [Citirano: 24. 02. 2024, 13.41]. Dostopno na spletnem naslovu:
https://www.unite.ai/sl/Klju%C4%8Dne-razlike-med-strojnim-u%C4%8Denjem-in-umetno-inteligenco/

VIRI SLIK

FRIJNS, Alan. 2023. Drevo, ustvarjeno z umetno inteligenco [online]. [Citirano; 24. 02. 2024, 14.06]. Dostopno na spletnem naslovu:
https://pixabay.com/illustrations/ai-art-ai-generated-tree-outdoor-7717036/

DE WAAL, Remko. 2021. TOPSHOT-NETHERLANDS-ART-PRESERVATION-NIGHTWATCH [online]. [Citirano; 24. 02. 2024, 14.16]. Dostopno na spletnem naslovu:
https://www.gettyimages.ae/detail/news-photo/the-remounted-1642-night-watch-is-put-in-place-at-the-news-photo/1233608113?adppopup=true

2023. Slika Keitha Haringa, original (D) in končana s pomočjo UI (L) [online]. [Citirano: 24. 02. 2024, 14.27]. Dostopno na spletnem viru:
https://www.designboom.com/art/ai-keith-haring-unfinished-panting-ethical-copyright-concerns-01-11-2024/


Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja